2011-05-06

Pengenalan Cheng Ho Bahagian 1

Cheng Ho (1371-1435), adalah seorang pelaut Hui-China, peneroka, diplomat dan laksamana armada, yang memimpin pelayaran ke Asia Tenggara, Asia Selatan, dan Afrika Timur, secara kolektif disebut sebagai perjalanan dari "Kasim Sanbao ke Lautan Barat " (Bahasa Cina: 三保太監下西洋) atau" Cheng Ho ke Lautan Barat ", 1405-1433. Cheng Ho juga mampu berbicara dalam bahasa Arab selain dari bahasa ibunda nya bahasa Cina.

Kehidupan

Cheng Ho awalnya bernama 'Ma He' dan lahir pada tahun 1371. Juga dikenali sebagai: 三宝 / 三宝; pinyin: Mǎ Sān Bǎo, Cheng Ho adalah anak kedua dari keluarga Muslim yang juga mempunyai empat orang adik beradik perempuan, dari Kunyang, hari ini Jinning, tepat di sebelah selatan Kunming berhampiran sudut barat daya Tasik Dian di Yunnan.

Beliau merupakan ciut atau great great great grandson kepada Sayyid Ajjal Shamsuddin Omar سید اجل شمس ‌الدین عمر, seorang Parsi yang berkhidmat dalam pentadbiran dalam Empayar Mongolia dan pernah dilantik sebagai gabenor Yunnan ketika peringkat awal Dinasti Yuan. Kedua-dua datuk dan moyangnya membawa gelaran Haji, yang menyatakan bahawa mereka telah menunaikan ibadah haji ke Mekah. Moyangnya bernama Bayan dan mungkin pernah menjadi sebahagian dari anggota pasukan kubu pertahanan Monggol di Yunnan.

Pada tahun 1381, tahun ayahnya dibunuh, berikutan kekalahan Utara Yuan, sekumpulan tentera Ming dihantar ke Yunnan untuk mengalahkan tentera Mongol yang setia kepada Baslawarmi ketika pembukaan Ming di Yunnan. Ma He yang berumur 11 tahun, ditangkap oleh tentera Muslim Ming, Lan Yu dan Jeneral Fu Youde dan dijadikan sida-sida. Beliau kemudiannya dihantar ke Istana Maharaja dimana beliau diberi gelaran Sān Bǎo atau ‘3 Permata’. Beliau kemudiannya menjadi penasihat kepada Maharaja Yong Le (pemerintahan 1403-1424 masihi), membantu baginda mengalahkan Maharaja sebelumnya, Maharaja Jianwen. Sebagai imbalan jasanya, beliau diberi nama Zheng He atau Cheng Ho dari Maharaja Yong Le.

Pada tahun 1425, Maharaja Hongxi melantik beliau menjadi Pembela Nanjing. Pada tahun 1428 Maharaja Xuande memerintahkan beliau untuk menyelesaikan pembinaan patung megah buddha sembilan-tingkat Candi Da Baoen di Nanjing. Pada tahun 1430 beliau dilantik untuk memimpin ekspedisi ketujuh dan terakhir ke "Lautan Barat". Cheng Ho meninggal ketika perjalanan terakhir armada harta itu, dalam perjalanan kembali setelah armada itu sampai ke Hormuz pada 1433.

  • Laluan perjalanan 7 armada Cheng Ho.
  • Garis pekat: armada utama;
  • Garis putus-putus: kemungkinan laluan squadron Hong Bao
  • Garis titik-titik : perjalanan tujuh pelaut China, termasuk Ma Huan, dari Calicut ke Mekah dengan sebuah kapal asli.
  • Kota-kota yang dikunjungi oleh armada Cheng Ho atau skuadron dari ekspidisi ke tujuh atau salah satu pelayaran sebelum dipaparkan dalam warna merah.

0 comments:

Post a Comment