2009-04-06

Ringkasan pelayaran

Cheng Ho adalah seorang sida-sida di zaman Dinasti Ming bawah pimpinan Maharaja Yung-lo dan merupakan ketua komandan ekspedisi armada China pada awal abad ke 15.


Lahir dalam keluarga yang bernama Ma, mungkin berasal dari keturunan Mongol-Arab, di Wilayah Yunnan, Cheng Ho telah dipilih untuk dikasi oleh pemerintah yang berkuasa yang sedang merekrut sida-sida pada tahun 1381, ketika dia berumur sekitar 10 tahun.

Cheng Ho telah ditugaskan menjadi pendamping kepada Panglima Besar bernama Chu Ti (yang kemudiannya menjadi Maharaja) dalam kempen peperangannya untuk merebut kuasa menakluki takhta dinasti pada tahun 1402.

Maharaja Hui Ti yang telah melarikan diri ke luar negara (ada yang berpendapat dia ke luar negara untuk tujuan perdagangan)telah memberi inspirasi kepada Maharaja Yung Lo untuk menjalinkan hubungan luar dengan negara-negara lain dengan mengirim ekspedisi Cheng Ho.

Dalam tempoh 28 tahun, iaitu dari tahun 1405 hingga 1433, Cheng Ho telah mengarahkan tujuh ekspedisi dan telah mengunjungi lebih 37 buah negara bermula dari Champa di sebelah pantai timur hingga ke Afrika di sebelah barat.

Sebanyak 1,180 kapal pelbagai jenis dan ukuran telah dibina untuk tujuan itu. Saiz-saiznya berbeza dari satu armada ke armada yang lain.

Ekspedisi pertamanya terdiri daripada 27,800 pelayar dan 62 kapal armada dan 255 kapal kecil yang membawa barangan sutera, perhiasan, dan produk-produk berharga lain.

Semua pelayaran adalah di bawah perintah peribadi Cheng Ho. Namun, dia memberi kepercayaan penuh kepada laksaman-laksamana lain untuk melakukan pelayaran kecil yang bukan dalam laluan utama ekspedisinya.

Negara-negara yang dikunjungi adalah dari negara-negara terdekat, seperti Champa, Sumatera, Jawa,dan Tanah Melayu hingga ke negara-negara jauh di Timur, termasuk Arab dan tempat-tempat di sebelah timur pesisir Afrika, seperti Mogadishu dan Brawa.

Tujuan dari pelayaran ini adalah untuk meyakinkan orang asing dari tentang keterbukaan Cina, memperluas pengaruh dengan pemberian hadiah dan perkenalan kepada pemimpin-pemimpin dari luar kerajaan, dan melaporkan keadaan luar negara kepada Maharaja.

Dalam masa yang sama, armada Cheng Ho juga berjaya menghapuskan lanun laut Cina yang kuat, campur tangan dalam perang Jawa, dan membantu mengembalikan penguasa yang sah di Sri Lanka.

Armada yang dipenuhi banyak produk eksotik asli telah menarik perhatian ekspedisi-ekspedisi lain yang sering mengikutinya untuk memberi perutusan penghargaan dari pelbagai negara.

Setelah kematian Maharaja Yung Lo pada tahun 1424, ekspedisi ini dihentikan kerana didakwa tidak bermanfaat dan merugikan negara.Cheng Ho kemudiannya dilantik menjadi Komandan di Nanking. Pelayaran terakhirnya (1432-1433) adalah di sewaktu pemerintahan Maharaja Hsüan-te. Cheng Ho dipercayai meninggal dunia pada usia sekitar 63 - 65 (tahun 1433 - 1436).

Ekspedisi Cheng Ho ini dilakukan hampir satu abad sebelum Christopher Columbus dan Vasco de Gama, tidak hanya memperkuat pengaruh Cina di dunia tetapi juga prestasi uniknya dalam sejarah perusahaan maritim harus diakui.

0 comments:

Post a Comment